Plan Daltoński
“Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej,
niż od niego oczekujemy,a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno”
Helen Parkhurst
Wolność, samodzielność, współpraca - koncepcja planu daltońskiego
Wolność - dziecko ma prawo wyboru, główna motywacja do działania powinna wynikać z
jego indywidualnych potrzeb, nauczyciel nie może stosować przymusu, wychowanek sam
decyduje o sposobach wykonania postawionego zadania (kolejności i czasie).
Samodzielność - dziecko na podstawie wskazówek nauczyciela stara się rozwiązać
postawiony problem, szuka także własnych źródeł wiedzy, traktuje nauczyciela jako
partnera, od którego może uzyskać wskazówkę, podyskutować.
Współpraca - w wieku przedszkolnym jest to bardzo trudne, ale jest ważną umiejętnością,
którą u dziecka powinno się rozwijać od najmłodszych lat. Praktyka oraz badania pokazują,
że tłumaczenie przez rówieśnika jest czasami bardziej skuteczne niż polecenia nauczyciela.
Jednakże to nie jest intencją edukacji daltońskiej, by tylko dziecko miało być pomocnikiem
innych dzieci. Współpraca, jako pedagogiczny czynnik jest możliwa w prawie każdej zabawie i
dziedzinie nauczania.
„Nie rób za mnie nic co potrafię zrobić sam”
W roku 2015 staliśmy się członkami Polskiego Stowarzyszenia Dalton i od tego roku działamy w systemie daltońskim.
W sierpniu 2019 roku otrzymaliśmy recertyfikację Certyfikatu Przedszkola Daltońskiego oznacza to, że przedszkole kontynuuje i potwierdza swoja wysoką jakość pracy zgodną z koncepcją pedagogiki planu daltońskiego.